افزایش و کاهش سرمایه شرکت
افزایش و کاهش سرمایه‌ی شرکت

افزایش و کاهش سرمایه شرکت

یکی از ارکان اصلی تجارت، سرمایه است. میزان اهمیت یک شرکت تجاری وابسته به سرمایه آن خواهد بود. اگر می‌خواهید به اطلاعات کافی جهت افزایش و کاهش سرمایه شرکت دست یابید، با ما همراه باشید

افزایش سرمایه شرکت

زمانی‌که شرکتی برای توسعه فعالیت‌های خود به منابع مالی جدید نیاز داشته باشد، افزایش سرمایه شرکت در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده مورد بررسی قرار می‌گیرد تا سرمایه به میزان مورد نظر افزایش یابد.
برای ثبت افزایش سرمایه، اظهارنامه باید به امضای همه‌ی اعضای هیئت‌مدیره رسیده و به همراه مدارک لازم به مرجع ثبت شرکتها ارائه شود.

انواع روش‌های افزایش سرمایه شرکت

  • از محل آورده نقدی و مطالبات در قالب حق تقدم
  • از محل سود انباشته، اندوخته طرح و توسعه در قالب سهام جایزه
  • تجدید ارزیابی‌ دارایی‌ها
  • از محل صرف سهام

مزایای افزایش سرمایه شرکت

  • انعطاف‌پذیری مدیریت از لحاظ تامین سرمایه در آینده و جلوگیری از کاهش ارزش شرکت.
  • انتشار سهام عادی، ریسک ورشکستگی و ریسک مالی شرکت را افزایش نمی‌دهد.
  • استفاده از حق تقدم خرید، درصد مالکیت فعلی را برای سهامداران کنونی حفظ می‌نماید و با مراجعه به بازار می‌توانند سهام بیشتری بخرند.

کاهش سرمایه شرکت

شرایط نامطلوب اقتصادی، یا از دست دادن قسمتی از سرمایه به‌دلیل زیانی که قبلا در زمان سودده بودن شرکت به‌وجود آمده است و یا زیان‌ده شدن شرکت‌ها از دلایل کاهش سرمایه هستند. تا زمانی‌که ضرر جبران شود، تقسیم سود در صورت سود دهی ممکن نیست. در این شرایط سهام‌داران می‌توانند سرمایه را کاهش دهند تا بتوانند سود حاصل از فعالیت را میان خود تقسیم نمایند. البته این نکته وجود دارد که شرکت نمی‌تواند سرمایه خود را به کمتر از مبلغی که قانون برای تشکیل آن معین کرده است، کاهش دهد.

انواع کاهش سرمایه شرکت

  1. کاهش سرمایه اجباری
  2. کاهش سرمایه اختیاری

کاهش سرمایه اجباری

زمانی که بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان رفته باشد، شرکت موظف است به اجبار سرمایه خود را کاهش دهد، در این‌صورت هیئت‌مدیره باید مجمع عمومی فوق‌العاده را برای کاهش یا انحلال شرکت دعوت نماید که مجمع مذکور یا باید رای به انحلال شرکت بدهند و یا اینکه در همان جلسه کاهش قرارداد را اعلام کنند. اگر هیات مدیره اقدام به دعوت مجمع عمومی فوق‌العاده نکند یا مجمع نتواند مطابق قانون برقرار شود، هر ذی‌نفعی می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت‌دار درخواست کند. کاهش اجباری سرمایه در صورتی مجاز است که سرمایه شرکت از حداقل مقرر که در ماده ۵ اصلاحیه قانون تجارت بیان شده، یعنی صد هزار تومان برای شرکتهای سهامی خاص و پانصد هزار تومان برای شرکتهای سهامی عام کمتر نشود.

روش‌های کاهش اجباری سرمایه

  1. کاهش تعداد سهام
  2. کاهش مبلغ اسمی سهام

کاهش اختیاری سرمایه 

اگر در حال حاضر، شرکت سرمایه­ای بیش از نیاز خود در اختیار دارد می­تواند تصمیم به کاهش سرمایه و بازگرداندن آن به شرکا بگیرد که البته این تصمیم نیز باید به تصویب مجمع فوق العاده برسد. البته سرمایه نهایی نباید کمتر از حداقل سرمایه مجاز برای شرکت موردنظر باشد. کاهش سرمایه از طریق کاهش تعداد سهام یا کاهش قیمت اسمی سهام صورت می­گیرد.

جهت اطلاع بیشتر از افزایش و کاهش سرمایه شرکت با مشاوران ما در ثبت‌مسیحا تماس بگیرید.

خلاصه
تاریخ بازبینی
نام آیتم
افزایش و کاهش سرمایه شرکت
امتیاز نویسنده
51star1star1star1star1star